Thursday, October 9, 2008

DEMAM DENGGI: APA UBATNYA??..sila baca...

ewah cam 1 topik thesis pulak huhuhu

ye, denggi ni memang takder penawar/vaksinnya lagi..
kalau pi spital pun paling kurang doktor akan kuarantin, pastu masukkan air dlm badan..
Doktor akan nasihatkan minum air banyak utk buangkan kuman denggi tu dlm badan..
takpun siapa yg dtg melawat, pasti bawakan air 100plus..
kata mereka bagus minum air tu berbotol2..

mmg denggi ni amat digeruni kerana boleh menbawa maut..
paling sedih kalo anak2 kecil kita yg kene serang
adoiai pilu aje rasa hati kan..

takpe..ni petua yg saya pernah dpt & saya ingin kongsikan..
mgkin ada antara kalian yg pernah dengar tp terlupa..

Kalau ada antara sedara mara, keluarga & sahabat kalian terkene denggi..
tolong bautkan mereka SUP KETAM..

diulangi..
SUP KETAM ye..
buatnya bukan susah mana pun..buat cam sup biasa aje tu
pastu suruh pesakit denggi tu hirup sup tersebut
Insya Allah..patlet darah merahnya akan naik semula dgn izin Allah SWT..

saya pernah menorainya masa anak sedara saya terlantar kat spital disebabkan denggi ni..hari2 doktor ambil darahnya tuk ujian..
mamanya pun sedih sampai dah tak sanggup nak bg doktor ambil darah lagi..
yerlah, anak sedara saya (daniel) tu kurus melidi aje orgnya..
sakit oo kene amik darah ni..

Alhamdulillah, sebaik sj saya bagikan dia hirup sup ketam tu..esoknya dia dah boleh kuar spital..doktor pun terkejut lepas amik darah, tgk darah merahnya pulih sprt sediakala..


korang pun torai lah ye sebelum terlewat nak selamatkan org lain...

ni cara2 buat sup ketam tu..
alah buatnya simple aje..

Bahan2:
3 ulas bawang merah & putih - dihiris halus
halia 1/1cm- diketuk
ketam 2 ekor
sup bunjut
daun sup dihiris halus
sedikit garam

caranya:
1.basuhkan ketam & potong 2
2. Tumiskan halia, bwg merah & putih..
3. Setelah bwg td garing, masukkan 2 cawan air
4. Bila air dah menggelegak, masukkan ketam & sup punjut. Biarkan mendidih seketika.
5. masukkan hirisan daun sup & garam + serbuk perasa (terpulang pd korang nak letak atau tak ye..sesedap rasa udah le)..
siap tuk dihidang tuk pesakit tadi

mudahkan!!!

cuba ye..
Insya Allah...
setiap penyakit tu kan ke ada ubatnya..

.

2 comments:

atty's said...

thanks gud info

umieadam said...

sesama atty
hidup harus tolong menolong & berkongsi info mana yg patut