Monday, November 24, 2008

HAMPIR MENJADI MANGSA

Pagi Ahad lepas, saya & ajik melalui detik yg begitu mencemaskan. Kami hampir2 dikejar anjing2 liar...

Brcerita detik mencemaskan tu,sebetulnya saya & ajik (sedang kayuh basikal) melalui taman prmainan utk ke rumah kak sally..saya nk tolong rewang. Sebaik tiba di satu kwsn yg ada pokok2 merimbun, tiba2 muncul 2 ekor anjing liar menyalak dgn garang ke arah kami. Jaraknya betul2 dekat..ada lebih kurang 6 langakh dr tmpt saya berdiri.

saya tgk anjing2 tu bapak punya besar & garang..saya nmpk giginya yg tajam bertaring masa menyalak sakan pd saya. Cepat2 saya menyambar ajik trun dr basikalnya & dukung ajik erat. Basikal ajik saya jdkan "perisai"& penghadang in case anjing2 tu melompat & menerkam saya.

Gambar dipetik dr ForumSU3..

anjing2 liar yg menjadikan taman permainan sbg pot "lepak & serang"penduduk setempat.

Saya membatukan dri..saya tahu, kalau kita nampak takut & lari..nanti anjing2 tu akan mengejar..so saya tekad, jika ia menyerang..saya akan lawan..saya ni bila berdepan dgn ancaman, saya boleh jd lebih berani,nak lak fikirkan keselamatn anak..
Lebih lagilah saya kumpulkan segala keberanian & kekuatan..

aduh saya seorg lawan 2 ekor..gimana ni?? saya pandang sekeliling..mana tahu ada kayu yg boleh dijadikan senjata. Anjing2 tu trus menyalak kuat & cuba mendekati kami. saya jd marah. Saya jerit2 kat anjing tu..geram sebetulnya saya ni..nak lak saya ni mmg garang & bersuara lantang..takut gamaknya anjing2 tu..mereka pun beredar jauh sikit dr tmpt saya berdiri..

ajik kemas dlm dukungan saya..saya nak aje lari..tp bila saya rs ancaman besar bakal dihadapi, saya terus buat2 garang di situ..anjing2 terus menyalak2..saya tengok dtg lg 2-3 ekor anjing sama jenis & size..
alamak..ia panggil geng back-up ar..terus saya jadi seram sejuk..yerlah takat 2ekor
tu boleh lglah saya nak tentang..dah nak masuk 4-5 tu, alamak..harus saya berundur..

anjing2 tu ada backup daaa...banyakkk......


saya tgk kiri kanan..takder jiran2 kat luar..aduhhh..nak lari payah..anjing2 tu cuba hidu sebarang kemungkinan yg boleh menyerang saya..

Alhamdulillah, ada jiran yg nak masuk porchnya, keluar dr kereta & bw kayu..terus lari bertempiaran anjing2 tu..saya bersyukur sgt2....terus saya berpatah balik ke rumah & menaiki motor pula..kalini, tak sanggup lg saya melalui kwsn taman tu..serik ooo..

Anjing2 liar tu ckup garang..sedangkan lelaki bertubuh besar pun ia berani mengejar..org naik motor pun, ia cuba mengejar..bayangkan tuh betapa ramai yg dah melalui detik2 cemas sprt sya ni..

Kami, penduduk di SU3 ni dah banyak kali buat aduan pd MDKS..tp tindakan utk menangkap atau menembak anjing ni masih belum ada. Lembab & malas giler pihak MDKS buat tindakan..keselamatn penduduk dah makin terancam pun, masih sibuk2 nak ikut prosedur..kata mereka kene tggu dlm masa 14hr slps repot dibuat..ish ish..
kalau ada kes budak yg kene serang, bagaimana? kalau ada kes kematian nanti camner?
siapa nak menjawab & dipertanggungjawabkan????

derang ni kalau ada kes barulah nak bertindak...lembab!!!

kepada ibu bapa SU3, sila pastikan anak2 anda diawasi setiap kali mereka bermain diluar..kanak2 ni kalau nmpk anjing terus lari selamatkan dri & anjing2 ni pulak pantang nmpk org lari..sah2 kejar & menerkam..kalau kita serang lglah ia ngamuk & terus mencakar & menggigit...

nauzubillah..minta dijauhkan Allah dr tragedi bruk terjadi..

.

2 comments:

mast said...

Bahaya tu mie....
Tapi jgn lari... klulari depa lagi jd ganas menyerang ..... ko kena buat2 cool n jalan mcm biasa je.... jgn dada tu berdebar sebab depa tau ...... jln cool n biasa2 jer .. . sampai ko jumpa tempat selamat ....

umieadam said...

hahah mas aku teringat peristiwa ko lari menonong tggalkan aku sensorang..
masa tu kita nk kuar duit kat sek.3..
ko igt tak???